El 18 de juliol de 2006 un centenar de persones va omplir la Biblioteca per participar a la presentació del llibre Viure en temps de guerra. Igualada: 1936-1939. Era una data assenyalada: es complien els 70 anys de l’inici de la guerra civil espanyola. Aquest volum recollia els testimonis i records de l’època d’una vintena de persones grans. Tots ells, així com els voluntaris que els van entrevistar per elaborar aquest llibre, van protagonitzar un emotiu acte de reconeixement públic que avui la Biblioteca vol recordar. Moltes d’aquelles persones ja no hi són, però les seves paraules van quedar recollides en aquest llibre que permet descobrir la història amb uns altres ulls.

Tots_2.ok

Viure en temps de guerra va ser un projecte impulsat per quatre institucions: l’aleshores Institut Municipal de Cultura, l’Arxiu Comarcal d’Igualada, la Biblioteca Central d’Igualada i el Museu Comarcal de l’Anoia. La iniciativa es va emmarcar dins la Biblioteca de la Memòria, un arxiu que es conserva a la Biblioteca Central per a la cerca, conservació i difusió dels testimonis orals. Precisament aquí és on es guarden totes les entrevistes i materials que van servir per elaborar el llibre. Les seves pàgines reflecteixen temes com el treball, la vida privada, els espais de convivència i lleure o l’educació durant aquells tres anys de conflicte bèl·lic. Aquell 18 de juliol de 2006 també es va inaugurar una exposició sobre el context històric i la vida quotidiana a la Igualada de la guerra civil.

Les persones que van cedir el seu testimoni per aquest valuós projecte, moltes de les quals ja no hi són, van ser: Joana Florensa, Carme Corbella Pons, Pepita Claramunt Argelich, Maria Caballé, Ferran Mir, Isabel Solà Diaz, Jaume Ribera Marimon, Celdoni Martí, Rosa Rosich Berenguer, Pere Palmés, Antoni Jorba Torner, Pilar Agramunt Sisquer, Carme Botines Prat, Josep M. Juncà, Joan Puigrodon Ros, M. Carme Queraltó, Pepita Morera, Joan Udivert, Jaume Rosich i Pompeu Cotonat.