«Al meu retorn a Igualada (gener de 1944) vaig incorporar-me de mestra propietària d’un grau de l’Escola Garcia Fossas (…) Com a mesura preventiva vaig trobar establert la visita periòdica dels alumnes al Centre d’Higiene Municipal». Aquest és el «Document del mes» a la Biblioteca de la Memòria, un singular arxiu que recull el testimoni que es troba en els records de les persones, ja sigui a través de cartes, quaderns manuscrits o memòries. Aquesta fragment forma part del quadern de Records, de Mercè Valls Almirall.

Aquesta col·lecció aplega 111 documents diversos que han fet arribar els ciutadans o els seus familiars a la Biblioteca Central d’Igualada. Amb l’objectiu de donar-los a conèixer i contribuir així al coneixement de la història quotidiana a la ciutat la Biblioteca els anirà exposant periòdicament a l’àrea de Col·lecció Local, a la segona planta. Entre aquests documents abunden cartes manuscrites, quaderns de memòria d’episodis puntuals com la guerra civil i fotografies antigues. La Biblioteca de la Memòria és un arxiu viu i obert que es va enriquint amb les incorporacions dels igualadins i anoiencs, així com amb documents d’elaboració pròpia fruit de tertúlies i tallers de fonts orals que s’enregistren i es transcriuen. En aquest sentit, destaquen els que es fan anualment en el marc de la Primavera gran d’Igualada, que tracten temes diversos com la religió, les festes, l’educació o els remeis casolans. La Biblioteca de la Memòria

La filosofia es basa en la riquesa i la singularitat de les fonts orals (els records) de les persones, que ofereixen una visió diferent de la història oficial. Tots aquests documents es poden consultar a la segona planta de la Biblioteca i poden ser de gran utilitat per als estudiants i investigadors. Aquests documents també es poden consultar a la pàgina web de la Biblioteca (www.bibliotecaigualada.cat), a l’apartat de La Col·lecció.