L’exposició «Antoni M. Badia i Margarit: filòleg, gramàtic i lingüista» s’obrirà al públic el dimarts 18 d’agost i es podrà visitar fins al 17 d’octubre. En aquesta exposició el visitant farà un recorregut per la seva vida i obra a través de textos i elements gràfics com imatges i documents diversos. Els vincles de Badia i Margarit amb Igualada, el fet que una part de la seva biblioteca familiar formi part dels fons inicials amb elsfonsweb quals es va inaugurar la Biblioteca Central i que un dels centres educatius d’Igualada tingui el seu nom, són altres motius pels quals la Biblioteca li ret aquest homenatge. Badia i Margarit va dur a terme una extensa tasca filològica durant més de 70 anys, que ha deixat empremta en el patrimoni col·lectiu dels catalans. Va ser catedràtic de gramàtica històrica de la llengua espanyola i de gramàtica històrica catalana a la Universitat de Barcelona (UB), d’on va ser rector durant vuit anys. Es va especialitzar en geografia lingüística i va engegar la confecció d’un altes lingüístic del domini català. Entre d’altres fites, va dotar el català d’una gramàtica històrica homologable i va situar-lo al costat de les altres grans llengües romàniques, en un temps en què el règim franquista s’esforçava a tractar el català com una parla sense categoria.

Són essencials també els seus treballs de lingüística estructural i sobre la història de la lingüística, així com els estudis de les relacions del català amb les llengües veïnes. L’any 2003 va rebre el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes i el 2011 la Medalla d’Or de la Generalitat, entre molts altres reconeixements. La Biblioteca compta amb un important fons de llibres de la seva biblioteca particular, sobretot de literatura i folklore, que ell mateix va donar al centre fa uns anys.