Foto de grup (Custom)Llibres que es llegien d’amagat de les mares dalt del terrat, nens jugant als personatges del còmic «Hazañas bélicas», noietes col·leccionant les novel·les de la Corin Tellado que regalaven amb dos ampolles de lleixiu…  La Biblioteca ha fet un viatge al passat per conèixer com i què llegien els nostres avis. La tertúlia, que es va celebrar el dijous 18 de maig, es va enregistrar en vídeo per conservar-la a la Biblioteca de la Memòria, un arxiu de records format per testimonis cedits per les persones grans. Amb el títol «Els llibres que llegíem» les deu persones que hi van participar van recordar les primeres lectures de la seva infantesa i joventut, als anys 40 i 50, en una època en què pràcticament tot el que es llegia era en castellà i no hi havia massa temps pel lleure. «A casa, llegir poc, perquè hi havia molta feina a fer!», explicava una de les assistents. Altres recordaven com havien de llegir d’amagat al terrat, mentre cosien o rentaven la roba, o a dins el llit amb un lot perquè no els descobrissin els seus pares.

Molts d’ells tenen bons records d’aquelles primeres lectures: «a casa compràvem el Patufet i els contes del Folch i Torres», va explicar la Maria, que amb 93 anys va ser la més veterana de les assistents. Moltes famílies estaven subscrites a còmics i pels infants era una il·lusió molt gran esperar que cada mes arribés el TBO, com el Josep Mª. Ell recorda de manera especial un llibre que el va captivar: «Guillermo el conquistador», que va comprar a Cal Gassó. Tots ells gaudien de les lectures i també anaven a l’antiga Biblioteca de la Caixa, que obria els diumenges al matí. A més del TBO, altres títols que van aflorar van ser «Roberto Pedrín y Alcázar», «Azucena», «Celia y sus amigos», les novel·les roses juvenils de la «Biblioteca gentil» del Folch i Torres i les històries de Corín Tellado, ja de més grans. «I també escoltàvem les novel·les per la ràdio!», va recordar una altra de les participants. La Biblioteca vol agrair especialment la participació desinteressada de Salvador Tolosa, Mercè Planell, Josefina Borràs, Josep M. Calzada, M. Lluïsa Sala, Maria Montón, Joan Jaume Fernández, M. Pilar Balsells, Isabel Vidal i Montserrat Dalmases.